"ISOLA DEL SOLE"

5. Nemzetközi Kórusfesztivál

Grado (Olaszország) - 2003. április 23-27.

Grado - amikor jelentkeztünk az itteni nemzetközi kórusversenyre, még csak azt tudtuk róla, hogy egy adriai nyaralóhely Trieszt közelében. A térképen rátalálva az is kiderült, hogy a város egy félszigeten fekszik. Tovább kutakodva magyar vonatkozásokat is találhattunk - a lagúnák hordalékait az a közelben a tengerbe ömlő Isonzo folyó rakta le, amelyet az első világháború kapcsán ismerünk, és nincs messze Aquileia sem, ahonnan a híres Borostyán-út indult Pannónia irányába.
Április 24-én késő délután aztán, 12 órányi buszozást követően megérkeztünk ebbe a nagyon is barátságos városkába, amely rendezett utcáival és épületeivel, dúsan virágzó orgonabokraival és lila akácaival, halászhajókat és vitorlásokat ringató kikötőjével azonnal megnyerte valamennyiünk tetszését.

Grado Grado Grado Grado

Gyors egyeztetés a verseny helyszínén, a Kongresszusi Központban, majd a szálláshelyünk megkeresésére indultunk. Nem ment könnyen: ismeretlen terep, "behajtani tilos" táblák, szűk utcák, nagy busz... végül egy kedves helybéli menti meg a helyzetet, autójával vezetve végig bennünket a helyes úton.
A szállás elfoglalása után finom olasz ízek várnak a vacsoránál: lasagne, remek saláta, izgalmas fűszerezésű sült, ráadásként sütemény.
Hiába a hosszú utazás, a napnak még nincs vége. Hajt minket a kíváncsiság a 10 kilométernyire lévő Aquileiába, ahol a versenyre érkezett kórusok közül énekel néhány egy esti hangversenyen. A hatalmas felületű mozaikpadlójáról világhíres templomban gyönyörűen szól a nőikari kategóriában vetélytárs svéd énekkar is.

Aquileia Aquileia Aquileia Aquileia

A másnap délelőtt munkával telt - próba a Kongresszusi Központ közel ezer főt befogadó nagytermében, majd műhelymunka a szálláshelyünkön.
Ebéd előtt, amíg a lányok a nőikari műveket gyakorolják, a fiúknak még jut ideje arra, hogy rövid felfedezőútra induljunk az óváros varázslatos hangulatú sikátoraiban. Igaz, hogy az utcákra kitelepült éttermek műanyag székei, napernyői, az utcákon parkoló robogók, a fényképezőgépekkel, videókamerákkal felszerelt turisták a mai kort idézik, mégis vitathatatlanul a középkorba érkeztünk. Nem is akaródzik megválni ettől a hangulattól, pedig indulnunk kell.
A délután szabad, így buszra szállunk - az úticél Trieszt, de rövid időre megállunk az esti fényben már látott Aquileiában is. Nem csalódunk, nappal is gyönyörű. Csak az szegi kedvünket, hogy alkalmi éneklésünket határozottan félbeszakítja a templom őre. Triesztben igyekszünk jól kihasználni azt a pár órát, amit ott tölthetünk. A nyüzsgő városból felkapaszkodunk az óváros sikátoraiba is, amelyeken az útikönyv szerint "sok macska ténfereg". Szerintünk is. A domboldalon álló S.Giusto-katedrális remekmívű rózsaablaka és a kikötőre nyíló pazar kilátás méltó búcsú barangolásunk végén.

Trieszt Trieszt Trieszt Trieszt

Gradoba visszatérve újabb esti koncert, ezúttal az ottani bazilikában. Osztrák gimnazisták, szlovén kamarakórus, norvég énekegyüttes énekét hallgatjuk.
Szombaton indokolt izgalommal ébredünk - a verseny napjára virradtunk. Délelőtt próba, majd indulás a Kongresszusi Központba. Dél körül kerülünk sorra. Először a vegyeskari kategória kötelező és szabadon választott műveit énekeljük el, majd pár perc után újra pódiumra állnak a lányok, hiszen máris a nőikari kategória versenye következik. A nagyteremben csak az öt fős nemzetközi zsűri ül. Két olasz, egy svéd, egy német és egy kanadai szakember figyeli a kottát, jegyzi fel az észrevételeit. Szokatlan számunkra, hogy közönség nélkül kell énekelnünk.

vegyeskar nőikar nőikar nőikar

A szereplés után talán még izgatottabbak vagyunk: vajon mit ér majd ez a produkció? A válaszra az esti eredményhirdetésig kell várnunk. Addig ki-ki elindul, hogy az éttermek bőséges kínálatából ebédet válasszon magának. Alig értünk a malomkeréknyi pizza végére, amikor megszólalt a telefon. Az egyik kórustagunk hív a hírrel: a szervezők kerestek a szállodában, hogy azonnal menjünk be a Kongresszusi Központba egyeztetésre, mert este énekelnünk kell a gálán! Ez mindenképpen jó hír, de a részletekről mit sem tudunk. Az egyeztetés is csak arról szól, hogy a vegyeskarnak kell két művet énekelnie. "Aki hallja, adja át" alapon terjed a hír a kórustagok között. Vacsora után még egy gyors beéneklés és próba következik, és máris indulunk az eredményhirdetésre. Még mindig csak annyit tudunk, meg, hogy hat kórus lép fel a díjkiosztást megelőző zárókoncerten, és mi leszünk az első műsorszám.
A terem most zsúfolásig megtelt, hiszen a találkozó valamennyi résztvevő kórusa jelen van (14 nemzet 22 énekkara mérte össze tudását a 9 kategóriában, összesen 30 produkcióval). A hangulat fantasztikus! A gálán fellépőket lelkes ovációval fogadja a sokaság. Az általunk énekelt olasz madrigál és Bárdos Lajos: Szeged felől c. népdalfeldolgozása is nagy sikert arat.
A műsort és a hivatalos köszöntőket követően valamennyi kórus karnagyát a pódiumra kérik, hogy a kategóriák sorredjében haladva átadják a diplomákat és díjakat. 12 Arany Diploma, 16 Ezüst Diploma, 2 Bronz Diploma, a kategóriák győzteseinek járó serlegek, valamint a verseny nagydíja talál gazdára.
Az Ad Libitum az A1-es kategóriában (ez volt a vegyeskarok számára kiírt nehezebb csoport, hiszen itt kötelező műveket is előírtak) kategóriagyőztesként szerzett Arany Diplomát (lásd itt), míg a nőikarok mezőnyében (ugyancsak a nehezebb kategóriában) Ezüst Diplomát (lásd itt) érdemelt (mindössze fél ponttal maradva el az Arany Diploma ponthatárától). A nagydíjat egy svéd nőikar nyerte a versenyben elért legmagasabb pontszámával.
Az eredményhirdetés után kézről-kézre járt a serleg, a két oklevél, valamint a zsűri által adott pontokat részletesen tartalmazó táblázat. Mintha nem is hittük volna el igazán, hogy ismét sikerült nemzetközi porondon is becsülettel helytállnia annak a negyvenvalahány lelkes bajai amatőrnek, akiknek a munkáját Pethőné Kővári Andrea irányítja értő elhivatottsággal.

Az Ad Libitum Kórus valamennyi tagja nevében köszönetet mondunk támogatóinknak, akiknek segítségével eljuthattunk az 5. "Isola del sole" Nemzetközi Kórusversenyre Gradoba:
Baja Város Önkormányzata, Oktatási Minisztérium, Axiál Kft, Mezei Lajos, Gemenc Rt, Dunafa Bt, Fotó Reklámstúdió Kft, Délhús Rt, Turmix Kft